Totaal aantal pageviews

zondag 18 maart 2012

ATB

Ik ben me ervan bewust dat ik op deze pagina's vooral schrijf over fietsen in liggende houding. Nochtans: de "rechtopfiets" is mij niet vreemd. Het moet dan wel een All Terrain Bike (ATB) ofte zogenaamde mountainbike (MTB) zijn. Franstaligen houden het op Velo Tout Terrain (VTT) en zij hebben meer bergen dan de Vlamingen die het steevast over een mountainbike hebben. Die "mountain" vind ik in deze contreien wat misplaatst dus hou ik het zelf eerder bij ATB.
Ik ga zelden in mijn eentje op pad met de ATB, tenzij op vakantie of wanneer ik moe ben van het alsmaar liggen. Maar daar heb ik dan twee compagnons de route voor. Met een gemiddelde freqeuntie van eens in de twee weken rijden we samen een toertje. Afstand meestal zo in de dertig kilometer, maar het kunnen er ook wel eens vijftig zijn. Ik ben de minst technische van ons drieën en ook de minst sterke, maar ik heb de langste adem. Dat levert onderweg wel wat wederzijds uitdagen op en dat is dan weer goed voor de conditie. Explosieve - het gaat hier wel over vijftig plussers - spurtjes of klimmetjes afgewisseld met lange zware stukken waar je tegen de verzuring aan fietst. We wachten dan telkens weer op elkaar. Dat haalt het gemiddelde wel wat naar beneden maar verhoogt de gezelligheid.
Cijfers van gisteren: 33 km aan een gemiddelde van 22,9. Gemiddelde hartslag 139 bpm, maar toch meerdere pieken naar mijn maximum van 175 bpm. Dat maximum ligt een stuk hoger dan ik volgens mijn leeftijd statistisch mag hebben.
Technisch ben ik niet zo sterk. Steile afdalingen, smalle doorgangetjes, bochtenwerk, sneeuw... Not my cup off tea maar een mens moet al eens iets doen waar hij niet zo goed in is. Geef mij maar licht lopende parcours waar ik mijn duurvermogen kan inzetten. Een off-road toer in een mooi landschap is meer mijn ding.
Het weer is een belangrijke factor. Ik hou echt niet van kou en dan zeker niet van vochtige kou. Mijn eerder beperkt volume houdt geen warmte bij. Ik ben dus geen adept van wintertourtochten bij sneeuw of guur weer, maar als het zonnetje schijnt ben ik jouw man.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten