Totaal aantal pageviews

donderdag 3 januari 2013

e-Orca

Vandaag bracht ik een bezoekje aan Flevobike in Dronten. Ik wou de nieuwe e-Orca uittesten. Ik werd er hartelijk ontvangen en na een kop koffie kreeg ik eerst een rondleiding in de ateliers. Daarna een blik op de carbon versie van de velomobiel, de enige Orca die ter beschikking was.
De e-Orca leek mij na prospectie op het www een goed alternatief voor e-WAW019. Ik reed ca 20 km met deze velomobiel. Dit zijn mijn indrukken.
Volgens mij is het de mooiste velomobiel die er rond rijdt. Dat dacht ik ook van zijn voorganger, de Versatile. Hij is bovendien goed afgewerkt. De randen zijn netjes, onderdelen sluiten goed aaneen. Er is oog voor details: spiegels, lus achteraan, dakje, lichten, kunststof wielen. De ruimte wordt goed benut, overal kan je bagage kwijt en dus vervoer je geen lucht. Belangrijk voor iemand die toch altijd wel een laptop of gevulde boekentas mee wil. De batterij van de trapondersteuning neemt wel wat begeerde bagageruimte in, maar daarvoor zoekt Flevobike eventueel een ander oplossing. Matjes op de vloer en een bagage-netje in de staart zijn handige opties.

De Orca heeft een hogere zit en zo heeft de rijder een beter overzicht over het verkeer. De draaicirkel is kleiner dan die van de WAW. Erg handig als je een afslag mist! De Orca is dan ook korter. Het stuur lijkt me gevoeliger. Oppassen voor bruuske bewegingen, leek me. De remmen links en rechts worden net als bij de WAW onafhankelijk bediend en ook daar kan de rijder zich geen fouten veroorloven. Bij de WAW kan je door links of rechts te remmen het uitbreken in de bochten uitlokken, wat wel stoer lijkt, maar ik weet niet of je dit kan met de Orca die een hoger zwaartepunt heeft. Die hogere zit in combinatie met de goede vering maakt deze velomobiel meer dan de WAW geschikt voor verkeer in de stad.

Comfort. Het bovengedeelte van de stroomlijn zwaait open en er is ruimte zat om in te stappen. Je moet wel een beetje de techniek aanleren maar dat gaat snel. Een aangename stoel met een zitting en een leuning zoals bij een "normale" stoel, hoewel ik me afvraag of ik deze specifieke vorm op termijn zal blijven waarderen. Hij is wel in hoogte en afstand verstelbaar wat maakt dat meerdere rijders zonder veel poespas in dezelfde mobiel kunnen rijden. De joysticks voor de besturing staan wat hoger dan bij de WAW en het was wat wennen aan de houding.
De bedieningsknopjes zijn wat aan de fragiele kant, ook daarvoor wordt naar een alternatief uitgekeken. Maar alles is goed bereikbaar. De elektrische uitrusting is compleet, met claxon, lichten en richtingaanwijzers en in deze Orca zelfs met usb-aansluiting. Het display met informatie over trapondersteuning en snelheid zit recht voor de neus van de rijder. Volgens mij zou er nog een beugel moeten voorzien worden om een eventuele gps te plaatsen.

De velomobiel rijdt soepel, ook zonder trapondersteuning. Bij gebruik ervan gaat het nog vlotter. Ergens rond 27 km/u valt elke ondersteuning weg, maar dat laat zich niet schoksgewijs voelen. Je bolt vlotjes verder. Ik reed op een bepaald moment toch 39 km /u. Het was wel wat wennen aan de Rohloff-naaf die ergens toch plots een sprong maakte naar een veel hogere versnelling. Na een poosje kreeg ik het schakelen wel onder de knie zodat de bak ook geen bokkensprongen meer maakte.

Onderhoud. Alle techniek zit opgeborgen. Geen vet aan je kleren, geen ketting of derailleur poetsen. Geen losse draden die met kleefband moeten worden vastgehouden. De Orca wordt als erg onderhoudsvriendelijk aangekondigd en dat is wel nodig met een atelier op 250 km afstand.

Om in de sfeer van de voorbije weken te blijven overkwam me ook dit: tijdens mijn rit had ik twee lekke banden! Die schrijf ik op rekening van de Kojaks. De eerste lekke band was achteraan en niet goed wetend hoe ik dat bij het nochtans eenzijdig opgehangen wiel moest oplossen belde ik toch maar Flevobike. Het is per slot van rekening niet mijn eigen gerief. De mobiel werd in het gras gewoon op zijn kant gerold en zonder demontage kon de band worden vervangen. Bij de WAW is er wel wat meer demontage- werk aan. Tien kilometer verder gaf ook de band rechts-voor er de brui aan. Orca op zijn flank en in een zucht was de klus geklaard. Een mens raakt er bedreven in.

Conclusie. Ik ben om. De perfecte mobiel voor wat ik verlang: droog en comfortabel rondrijden in het (voor-)stadsverkeer. Mooi en af. Een eye-catcher voor Karwij, want die naam komt er natuurlijk op. De prijs voor dit moois is er ook niet naast: ca  €10.000. Maar daar houdt het mee op. Geen extra verzekering en slechts een beperkt stroomverbruik bovenop de bio-energie die je als rijder zelf levert. Laat ons het een investering in de toekomst noemen. Minpuntje: de levertijd van vrijwel een volledig jaar. Maar is het dromen van zo'n object of desire soms niet net zo mooi als het bezit ervan?

Geniet van onderstaand filmpje dat ik eerder al op youtube vond.