Totaal aantal pageviews

zondag 8 september 2013

Brompton

Nieuw in de stal ...




Jaren geleden zocht ik een betaalbare vouwfiets. Het werd de buZbike



Hij kreeg goede recensies en werd door de ANWB geprezen als beste koop. Het was ook een goede koop. Betaalbaar en geschikt voor de combinatie van - wegens slechts drie versnellingen - niet te lange afstanden en openbaar vervoer. Twee minpuntjes. Hij was te laag voor mijn lange benen maar de gedreven fietsenmaker via wie ik hem kocht fabriceerde voor mij een telescopische zadelpen. Maar dat verhielp niet het tweede minpuntje: hij plooit niet klein genoeg om op de Belgische treinen tussen 2 banken te worden geschoven. Ik had hem goed uitgerust, zoals je kan zien op de foto, om dan later weer alles te demonteren, inclusief de standaard. Dit in een poging om hem kleiner en lichter te maken. Dat lukte behoorlijk maar niet behoorlijk genoeg. Overwegend dat ik nog vaak gebruik wil maken van de combinatie trein en vouwfiets ging ik op zoek naar een tweedehands Brompton. Die heb ik al vaak gezien tussen die rugleuningen. Er staan er verrassend meer te koop dan ik had verwacht. Misschien heeft het te maken met het feit dat in de zomer veel studenten de overstap maken van hogeschool / universiteit naar een werkplek en niet langer meer bromptonnen. De prijzen op de tweedehandsmarkt liggen zo rond de helft van de nieuwprijs. Ik vond er een die er weinig gebruikt uit ziet. Hij heeft maar één minpuntje: hij is te laag voor mijn lange benen.