Totaal aantal pageviews

woensdag 22 januari 2014

Banden en batterijen

Bandje plakken dus. Een gelegenheid om ook de Tryker-band eens van nabij te bekijken. Het was de achterband die lek was. Buitenband eraf en binnenband er uit. Dat leek me moeilijk met de Orca rechtop. Op zijn kant dan maar. Aangezien ik het thuis in de garage kon doen was er materiaal zat om ervoor te zorgen dat er geen krassen in de lak komen. In dit geval gebruikte ik het zeil van de trampoline van onze kinderen dat in de winter wordt binnen gehaald. Maar ik heb ook een stuk noppenplastic in de Orca liggen voor het geval hij onderweg op zijn kant moet. De Tryker ging met 2 bandenlichters vlot van de velg en de binnenband kon ik er gemakkelijk uit halen. Het gaatje zat aan de kant van het loopvlak. De buitenband gecontroleerd en een steentje uit het loopvlak gepeuterd. De Tryker ziet er eigenlijk niet zo robuust uit. Ik heb al overwogen een steviger buitenband om het achterwiel te leggen. Ik wacht nog even af hoe de Tryker het verder doet.  Binnenband geplakt en weer om het achterwiel gelegd. Ook dat ging vlot en ook de Tryker kon ik gemakkelijk weer met de vingers om de velg leggen. Nu staat hij op 6 bar en het ziet er goed uit.
Inmiddels is ook de batterij weer volgetankt en voor wie zich zorgen mocht maken: de ondersteuning doet het nog steeds :-)

2 opmerkingen:

  1. De Tryker heeft een vrij dik loopvlak, maar wordt door Schwalbe geklasseerd onder de sportbanden (Performance Line met RaceGuard). Het is een lichte band (320 g). Een Marathon Plus (iets breder dan wel) weegt meer dan het dubbele (725 g). Maar voor achteraan, waar de band andere taken heeft dan vooraan, zou dat misschien ook niet zo slecht zijn.
    De Marathon Supreme lijkt het ook goed te doen (nu 400 km ermee gereden), maar de afstand is nog te kort om dat goed te kunnen beoordelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Greenmachinist 22 januari 2014

    Hallo Paul.
    Ik bezit zelf de Greenmachine en heb tot op heden geen lekken gehad na 7500 km met de Perfect Moiree banden. Wat ik echter zelf vaak doe zeker na een rit bij vochtige condities is de banden met behulp van een stukje grof schuurlinnen behandelen.
    Dit bestaat uit simpelweg het schuurlinnen over het loopvlak van de banden trekken om eventuele scherpe materialen er zo uit te halen.
    Gewoon opgerold in een leeg filmkokertje neemt het weinig plaats in.
    Wat je daarnaast ook mee zou kunnen nemen i.p.v. noppenfolie is van die opblaasbare nekkussentjes die door vliegtuigpassagiers vaak gebruikt worden.
    Onderweg bij een lekke band geeft dat bescherming voor je dure Orca en ook de knietjes.
    Ze zijn simpel met de mond op te blazen en wegen en kosten geen drol.

    groet

    Greenmachinist.

    BeantwoordenVerwijderen