Totaal aantal pageviews

zondag 23 juli 2017

Deelfietsen aflevering 3 (?)

Ben de tel al kwijt, maar ik weet dat het er niet meer zijn dan vijf. Soit, telkens als ik in een stad deelfietsen zie moet ik er een foto van maken. Daar gaan we.

Nancy, Frankrijk

Wenen, Oostenrijk
Wat valt op op het tweede plaatje? Juist, de bijna lege stelplaats. Dat heeft een reden. Kijk naar de volgende foto.

De fietsen zijn gratis.

Maar pas op! De fietsen zijn enkel het eerste uur gratis. Daarna moet je betalen. Het is een stimulans om hem snel weer in een stalling te plaatsen zodat hij toch weer beschikbaar wordt.

De uitleg spreekt voor zich.

En nog in Wenen, aan de buitenkant van een fietswinkel die op zaterdagnamiddag gesloten is.

Binnenbandenautomaat. Goed gezien van Schwalbe.

Elk formaat en ventiel is beschikbaar.

Je moet hem wel zelf monteren. Maar voor wie toch zo vergeetachtig was om een pomp mee te nemen hebben ze daar het volgende voorzien.

Fietspomp vastgemaakt aan een paaltje. Zomaar ergens in de stad.

Zou het kunnen dat dergelijke maatregelen invloed hebben op het aantal fietsers in een stad? Oostenrijk mag dan wel een groene president hebben, het alpenlandje stond voor mij toch niet bekend als vooruitstrevend en open-minded. Ik moet dringend mijn mening herzien. Als je dan leest dat in de hoofdstad van Europa - Brussel, voor wie het niet zou weten - fietsers beschouwd worden als groot wild, dan vraag je je af op basis van welke verdienste eie stad de hoofdstad werd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten