Totaal aantal pageviews

zaterdag 20 maart 2010

Helpen helm en fluohesje tegen gsm-ende automobilisten op de fietstrook?

Gisteren heb ik mij nog eens met de fiets in Gent gewaagd. Ze doen er daar alles aan om de fietser te ontmoedigen: straten openbreken, kasseistroken aanleggen, een wirwar van tramsporen installeren, ... Het zal allemaal wel voor het goede doel zijn maar een "yes" krijg ik daarbij moeilijk uit mijn mond. Toen ik dan eindelijk ter hoogte van de Kunstlaan de Charles De Kerckhovelaan wou kruisen om mijn terugtocht aan te vatten stonden daar auto's aan te schuiven voor de verkeerslichten. Natuurlijk was er zo'n pipo die met zijn lul-ijzer aan zijn oor feestelijk halt hield op de oversteekplaats voor fietsers. De verdachte in duur pak leek zich van geen kwaad bewust. Hij had een dikke voiture onder zijn kont en dat sterkt je in het gelijk. Het geluid van mijn fietsbel haalde hem even uit een wellicht zeer belangrijk gesprek. "Onnozele pipo", leek mij de meest passende commentaar. Ik weet het, 't is niet constructief en het neigt naar verkeersagressie maar het lucht wel op.
Toen ik 20 minuten later op het jaagpad langsheen de Schelde reed was alle leed vergeten. Gelukkig is dat verboden terrein voor dat slag van volk.

1 opmerking:

  1. Een citaat uit het boek "De file voorbij: afscheid van het automobilisme":
    "In 1865 keurde het Britse parlement de Red Flag Act goed. Die verplichtte paardloze voertuigen zich te laten vergezellen door een man met een rode vlag om het naderende gevaar aan te kondigen. Bijna anderhalve eeuw later is de omkering compleet. Nu zijn het de zwakke weggebruikers die met oranje fietsvlaggetjes en gele fluohesjes hun aanwezigheid kenbaar moeten maken. De verantwoordelijkheid is verlegd van de machine die het risico creëert naar de persoon die het risico loopt."
    ... Nog een beetje en automobilisten worden vrijgesproken bij het doodrijden van een voetganger of fietser 'omdat deze geen fluogeel jasje draagt'.

    BeantwoordenVerwijderen