Totaal aantal pageviews

zondag 14 maart 2010

Is dat niet gevaarlijk ?

hoor ik keer op keer als ik beken met een ligfiets te rijden. Neen, het is niet gevaarlijk. Ik heb nog nooit iemand levensgevaarlijk verwond met de ligfiets. Ik heb ook geen weet van aanrijdingen tussen een ligfiets en een voetganger of voertuig waarbij de tegenpartij gevaarlijk werd verwond of - erger nog - gedood! Integendeel, eerder nog raakt de ligfietser gewond. Het gaat dan om automobilisten die zich haasten om de gespotte ligfietser nog voor te zijn. Zoals ik onlangs mocht meemaken. Ik reed met de M5 CMPCT, de hoogste ligfiets die ik in de garage heb, op een fietspad met dubbele richting. Met de "trage" CMPCT haal ik gezapige kruissnelheden tussen 25 en 30 km per uur. Helm op, fluovestje om de bast. Ik reed links van het autoverkeer als ik werd ingehaald door een auto die plots, zonder richtingaanwijzer te gebruiken, linksaf slaat, vlak voor mijn neus het fietspad kruist en gezwind de parking oprijdt van de aldaar gevestigde slager. Ik vol in de remmen en het scheelde geen centimeter of er was een lelijke kras geweest op het koetswerk van het voertuig. En ik zou klaar geweest zijn voor een opname op de spoedafdeling. De chauffeur, een mevrouw van in de zestig, stapte zich van geen kwaad bewust uit. Pas toen ik haar aansprak had ze het door. Ja, ze had mij gezien toen ze me inhaalde, maar ik reed toch zo rap ...! Ik heb haar verteld dat ik daar zo rap mag rijden als ik wil en dat zij wat beter moet opletten voor fietsers.
Dit voorval is typerend. Zeer vaak merk ik dat automobilisten nog wat extra gas geven om toch maar vlak voor mij te kunnen afslaan.
Daarmee winnen ze 1/10 seconde en riskeren ze mijn leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten