Totaal aantal pageviews

zondag 18 november 2012

Met zo'n ligfiets ben je toch minder zichtbaar...

... en dat is toch gevaarlijk.
Het blijft maar weerkeren. In deze tijden van korter wordende dagen steeds meer.
Komt daar nog bij dat er boven op eWAW019 toch een behoorlijke lamp staat plus een redelijk fel achterlicht, welke ik zelfs bij schemer al inschakel. Maar neen, het moet toch nog eens gezegd worden.
Door een automobilist.
En daar zit de knoop, denk ik, want zo'n velomobiel is toch een pretentieus ding. Het heeft het voorrecht van de fietser want het mag voor bij het stoplicht lekker in de fietssluis voor de auto's staan. Tegelijk mag het op de weg rijden waar de auto's rijden, want het staat op 3 wielen en dan moet je op de weg. Het is in stads- en voorstadsverkeer bijna even snel, of soms zelfs sneller dan de auto. Het verbruikt in het slechtste geval (hybride) een beetje electriciteit in plaats van liters fosiele brandstof. Geen wegentaks, geen dure verzekering en hoe meer hij rijdt, des te beter de motor wordt, want dat is de rijder. Niet versleten na vijf jaar van koude, korte verplaatsingen maar in tegendeel in goede fysieke conditie.
Zo'n velomobiel werkt gewoon op het systeem van de autobestuurder. Dat ding rijdt in de weg, want in het beste geval slechts 30 à 40 per uur, wat hem wel even snel tot aan het volgende stoplicht brengt. Daarom moet er toch wat kritiek mogelijk zijn want het kan niet dat iemand dit rare vehikel verkiest boven het pluche van mijn auto.
Ik vrees dat al die opmerkingen komen van autobestuurders die weten dat ze vele verplaatsingen eigenlijk best met de fiets kunnen, maar toch weer telkens toegeven aan de roep van het pluche. En dan voelen ze zich schuldig want ze weten dat ze vaak met geld en grondstoffen smossen, in plaats van dat in te zetten als het nodig is.