Totaal aantal pageviews

zondag 16 december 2012

Andere velomobiel?

Ik loop al een tijd te dubben over een switch naar een ander type velomobiel.
Toen ik in 2006 WAW019 kocht had ik het idee dat ik de alles-in-één velo had. Ik zou er mee toeren, scheuren en ook mijn woon-werk kilometers mee aftrappen. Ik ben er wel achter gekomen dat dit niet zo is. Ik gebruik de WAW vooral als woon-werk vehikel. Hij werd gaandeweg in die zin getransformeerd. Dat heeft invloed op zijn capaciteiten om te scheuren. Dat doe ik tegenwoordig  met de ShockProof. Met de BionX werd WAW019 een hybride eWAW, de marathon+ sloffen maakten mijn kilometers vrijwel lekvrij. Beide modificaties hebben wel enig effect op de bereikbare topsnelheid. Prima in de range tussen 20 en 30 per uur maar eens daarboven is het wel voelbaar. Maar dat is niet de topprioriteit als je op weg bent naar je werk. Ik volgde ook de vernieuwingen die in de nieuwere WAW's werd doorgevoerd: moduleerbare kap, nieuwe stuurinrichting, akoestische binnenbekleding. De leuning van het stoeltje kan kantelen zodat ik wat beter kan in- en uitladen. Toch is er iets wat niet aan te passen is: zithoogte, ruimte en comfort. Hoewel eWAW019 ruim voldoet aan wat ik ervan verlang (mij zonder veel moeite en droog van A naar B brengen) blijft hij laag, smal en spartaans. Het is elke keer meten en passen om mijn tas met boeken en mappen mee te nemen, alsmede een jas voor als ik moet uitstappen. En dan moet mijn boterhammendoos er nog bij.
Alternatieven? Sunrider of Orca. Beide zijn gebouwd voor het comfort. Dat wil ik nog verder onderzoeken. Ik ben er zeker van dat de Karwij-WAW wel een nieuwe thuis vindt.