Totaal aantal pageviews

zaterdag 3 januari 2015

Beschermfactor 5

Na de laatste lekke band bij regenweer - gelukkig niet ver van huis - besloot ik maatregelen te nemen. Lage rolweerstand is allemaal goed en wel maar naar en van het werk, in de winter meestal in het donker, wil ik toch vooral niet aan de kant staan. Er ligt gewoon te veel glas en gruis op de weg. Het blijft plakken in het loopvlak en werkt zich naar binnen. Nu kan je na elke rit je banden controleren maar dan heb je niet veel aan de tijdswinst die je met de zogenaamde lagere rolweerstand hebt. Kijk maar naar deze Schwalbe Tryker.


Het gat is niet eens zo groot en de band deed nadien weer dienst, maar ik diende de glassplinter er wel met een tang uit te halen. Op naar iets anders dus. Gelukkig is er Jan die velomobielen heel ernstig neemt en ons op de hoogte houdt van zijn bevindingen. Zo kreeg ik al een idee waar ik zou uitkomen als ik een band zocht die relatief lekbestendig is, goed bij de Orca past en redelijk goed bolt. Ik kwam uit bij de Schwalbe Marathon Green Guard 40-406. De Marathon Plus zat ook in de running maar die bestaat niet in breedte 40, wel in 35. Ik verwacht dat de Green Guard iets vlotter rolt dan de Marathon Plus 35-406 wegens iets minder stug en wat breder. Hij is in theorie ook vrij lekbestendig: beschermingsfactor 5 ipv de factor 6 van de Marathon Plus. Wouter van 2wielen had nog een setje in huis en dat gaf me de gelegenheid gisteren in de namiddag om en weer naar Hamme te bollen. Een ritje bij dalende zon van 50 kilometer. Ook de winter kan mooi zijn.

Volgend prentje toont het verschil tussen de Marathon (r) en de Tryker (l).



Om het achterwiel van de e-Orca zit een Marathon Plus 47-406 en die ziet er nog wat robuuster uit.
De Tryker is een vouwband terwijl de Marathon een draadband is. De montage van de draadband gaat iets moeizamer maar het lukt met wat geduld en zonder gereedschap. 
Hopelijk sta ik dit binnenkort niet ergens langs de kant van de weg te demonstreren....







Geen opmerkingen:

Een reactie posten