Totaal aantal pageviews

zondag 28 juni 2015

Gezocht: High Racer. Ondertussen ...

... werd ik ook nieuwsgierig naar de fietsen die verdeeld worden door FiSh Bikes . Ik stuurde een mailtje en kreeg een invitatie om eens eentje uit te proberen. Aanvankelijk leek de Performer 26" High Racer mij het meest aantrekkelijk. Compromis tussen hoog en laag. Wielen in maat 26" maar met schijfremmen en dus iets zwaarder. Filip heeft hem niet in de winkel, maar wel de Performer High Racer 700C. Iets hoger omwille van de 28" wielen, maar wat lichter want met velgremmen. Ik ging hem ophalen op vaderdag, terwijl onze opgroeiende dochters nog sliepen. De fiets stond in race-uitvoering, met de ketting langsheen het voorwiel. Er werd een kettingrol en een eindje kettingbuis geplaatst, de ketting en de trapboom werden op lengte geplaatst. Zouden mijn benen lang genoeg zijn om conflict tussen het voorwiel en de cranks te vermijden? Jawel. Zelfs met de combi-spd pedalen was er nog een centimeter of wat speling. Mijn hielen raken wel het voorwiel, maar dat was met de Hurri soms ook zo en daar valt mee te leven.


Het exemplaar in de winkel heeft een carbon stoel. Scheelt volgens Filip zo'n 400 gram, maar ook € 400,00. Eén euro per gram dus. Droog aan de haak, inclusief pedalen en ventisit, maar met slechts één tandwiel - en dus zonder derailleur -  vooraan woog hij 11,5 kg. Met het stoeltje in de laagste stand kon ik vertrekken. Eerst even het kasseilaantje, want de fiets heeft geen vering. Doenbaar maar comfortabel is anders. Voor Parijs-Roubaix is deze fiets niet geschikt. Dan maar snel een andere weg gekozen. Dat ging veel beter. Zelfs op de klinkers en over de hobbels en putten van het fietspad op de Scheldedijk gedroeg de fiets zich voorbeeldig en vingen de wielen en het frame de klappen op. Ik voelde al snel dat het goed vooruit ging. Ik zag op mijn Garmin Forerunner 305 dat de snelheid al vlug naar 30 kilometer per uur ging. Ik reed naar huis om de fiets een keertje te tonen. Gemiddelde 27,2 km/u zonder al te veel inspanning. Nadien reed ik nog een rondje. Ik had geen borstband van mijn hartslagmeter om want het was toch maar een testrit. Ik had niet het gevoel dat ik mij hard inspande. Bij thuiskomst bleek er een gemiddelde van 31 km/u op de Garmin te staan. Dit is voorwaar een snelle fiets. Het enige euvel was de te ruime boog van de kabel naar de voorrem die tegen de binnenkant van mijn knie kwam.
De volgende dag reed ik nog een rondje met de Performer. Ik koos een lus met veel stop&go werk. Met de bedoeling te zien hoe hij zich gedraagt in de bochten, eerder dan een goed gemiddelde te rijden. En toch. Weeral 30 km/u als gemiddelde. De hogere zit vertaalt zich niet in een lagere topsnelheid. Ik zag op mijn pols geregeld snelheden boven de 35 km/u en een top van 46, weliswaar bij het afdalen van een viaduct, maar zonder het volle pond te geven.
Het gevoel zat goed. Het overzicht in het verkeer is beter dan met de Hurri en het lijkt alsof ik overal de wind mee heb. De Performer gedraagt zich voorbeeldig in de bochten. Hij voelt veilig en betrouwbaar. 's Avonds lever ik de fiets af en vraag Filip een offerte. Een goede week later en het nodige speurwerk op Amerikaanse, Australische en Franse sites, waar de Performer bekend en gewaardeerd is, hak ik de knoop door. Als alles gaat zoals voorzien heb ik halverwege de zomer een nieuwe in de garage staan. Zoiets moet het worden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten