Totaal aantal pageviews

zondag 15 juli 2018

Nieuwe wielen

De Orca is verkocht. Gedaan met forenzen naar een vaste werkplek. Maar dat betekent niet dat ik me niet meer verplaats. Wel meer occasioneel. Af en toe naar Gent. Vaak ook naar een station. Een beetje afhankelijk in welke richting ik wil treinen en op welk uur, liggen die stations tussen de 5 (Wetteren) en 10 km (Gent-Dampoort) van mij vandaan. Station Lokeren ligt op 16 km fietsen.  En ik wil daar niet bezweet aankomen. Ik overwoog verschillende mogelijkheden.

1. De Brompton uitrusten met ondersteuning. Vanaf € 600,00 vind je wel een kit. Voor die prijs koop je tegenwoordig echter een volledige ondersteunde plooifiets. Maar die hebben dan niet het ongelooflijke kleine plooiformaat van de Brompton. Ander nadeel is het gewicht. Draag je plooifiets van 20 kg maar eens naar boven in Station Antwerpen-Zuid.
2. De Ice Sprint uitrusten met elektrische ondersteuning. Maar dat zou hem herleiden tot een puur utilitair voertuig met een beperkte actieradius. De Orca haalde ooit 199 km  met één lading en eer je dat uit een gewone ombouwkit perst heb je al heel wat gewicht aan batterijen mee. En het is nu juist zo leuk fietsen met de trike. De enige beperking is mijn eigen conditie.
3. De aanschaf van een speedelec of speedbike. Zo'n mountainbike op testosteron. Je betaalt minstens € 3000,00 voor een degelijk exemplaar. Goeie optie. Heb er echter nog nooit mee gereden. En wat in de winter als het glad is? Daar had de Orca geen last van want die stond op drie wielen.

Drie wielen? Wat heeft drie wielen en brengt je zonder zweten ecologisch verantwoord tot 50 km ver?
De Goodyear Ego2 iTrike. Een elektrische scooter klasse B (tot 45 km/u).

Enkele keren geprobeerd en ik genoot ervan. Als fietser lijkt het wel vloeken in de kerk maar het is een leuk ding voor de prijs van een speedelec. En je krijgt bij aankoop nog een premie voor een Zero Emissie Voertuig (ZEV). Once in a lifetime wel te verstaan. Hij staat ondertussen in de garage en wordt gevoed met zonne- en windenergie, van onze panelen en van de coöperatieve windenergiemaatschappij Wase Wind waar ik lid van ben en enkel verkoopt wat ze zelf produceert. Ik ben plots niet meer de enige kandidaat in huis om ermee te rijden. Je hebt wel een verzekering, een rijbewijs en een helm nodig. Maar .... Je kan er ook met 2 op rijden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten