Totaal aantal pageviews

maandag 19 januari 2015

Hase Pino

Het was een dure maar geen noodzakelijke droom. Nieuw aankopen leek ons overbodige luxe. Dus keken we uit naar die ene die dan toch tweedehands zou worden aangeboden. En dat gebeurde. Plots zag ik hem. Ik had er bijna over gekeken. Click op "terug" en daar stond hij dan. De ideale fiets voor duo's met verschillende voorkeuren. Ligfiets of toch maar rechtop? Langzaam maar zeker of toch maar stevig doortrappen.



Ik heb al een en ander aangepast en wat materiaal besteld. Een stel pedalen spd/normaal, een stuk kettingbuis en een bevestigingsbeugel voor smartphone zullen hem reisklaar maken. Die lente kan er niet snel genoeg komen.

zaterdag 3 januari 2015

Herinnert u zich deze nog?


Natuurlijk, want ik heb de voorbije tijd wel wat aandacht besteed aan het aankopen van zijn opvolger.
Aanvankelijk had ik de bedoeling deze fiets te verkopen maar als je op een tweedehandssite op zoek gaat naar een mountainbike dan krijg je een lawine van aanbiedingen over je heen. Deze fiets is te waardevol om hem voor een habbekrats te verkopen dus kreeg hij een andere bestemming. Het zou een hybride toerfiets worden om samen met vrouwlief die zweert bij haar Koga onze zomertochtjes te peddelen. Het voorbije jaar gebruikte ik daar de Brompton voor die dat behoorlijk doet maar eens offroad vormen de 16" wielen toch een beperking.
Ik diende niet eens veel te investeren in de ombouw van de Scott. Het meeste materiaal had ik liggen. Een nieuw zadel en een tweedehands stuur maakten al veel verschil. Verder kocht ik een spatbord, een stel wielreflectoren, een nieuwe remkabel en adapters voor de spd-pedalen. Om het achterspatbord ruimte te geven haalde ik een gebruikte 1.9" mtb-band uit de kelder. Dit is het resultaat:



Ik heb de fiets ook uitgerust met een stel klickfix - beugels, die ervoor zorgen dat er wat bagage mee kan. De AGU-stuurtas heb ik al honderd jaar en die is on-ver-slijt-baar. Het bagagerek kan op de Scott voor- of achteraan, maar ook op de zadelpen van de Brompton waar ik eerder al een klickfixbeugel op monteerde. Op het rek kan je een sporttas of rugzak vastriemen.


Aangezien ik bij voorkeur met vastgeklikte schoenen fiets behield ik de dubbelzijdige spd-pedalen en kocht ik adapters om ook met gewone schoenen te kunnen fietsen. Zo diende ik geen nieuwe pedalen te kopen en had ik meteen de wettelijk verplichte reflectoren op de pedalen.



De Cateye voorlamp zat ooit nog op de WAW en met kinderen op de middelbare school in het gezin dien je steeds over een aantal reserve achterlichtjes te beschikken. Zo is de Scott-hybride ook in het donker zichtbaar.


Laat het nu maar zomer worden.








Beschermfactor 5

Na de laatste lekke band bij regenweer - gelukkig niet ver van huis - besloot ik maatregelen te nemen. Lage rolweerstand is allemaal goed en wel maar naar en van het werk, in de winter meestal in het donker, wil ik toch vooral niet aan de kant staan. Er ligt gewoon te veel glas en gruis op de weg. Het blijft plakken in het loopvlak en werkt zich naar binnen. Nu kan je na elke rit je banden controleren maar dan heb je niet veel aan de tijdswinst die je met de zogenaamde lagere rolweerstand hebt. Kijk maar naar deze Schwalbe Tryker.


Het gat is niet eens zo groot en de band deed nadien weer dienst, maar ik diende de glassplinter er wel met een tang uit te halen. Op naar iets anders dus. Gelukkig is er Jan die velomobielen heel ernstig neemt en ons op de hoogte houdt van zijn bevindingen. Zo kreeg ik al een idee waar ik zou uitkomen als ik een band zocht die relatief lekbestendig is, goed bij de Orca past en redelijk goed bolt. Ik kwam uit bij de Schwalbe Marathon Green Guard 40-406. De Marathon Plus zat ook in de running maar die bestaat niet in breedte 40, wel in 35. Ik verwacht dat de Green Guard iets vlotter rolt dan de Marathon Plus 35-406 wegens iets minder stug en wat breder. Hij is in theorie ook vrij lekbestendig: beschermingsfactor 5 ipv de factor 6 van de Marathon Plus. Wouter van 2wielen had nog een setje in huis en dat gaf me de gelegenheid gisteren in de namiddag om en weer naar Hamme te bollen. Een ritje bij dalende zon van 50 kilometer. Ook de winter kan mooi zijn.

Volgend prentje toont het verschil tussen de Marathon (r) en de Tryker (l).



Om het achterwiel van de e-Orca zit een Marathon Plus 47-406 en die ziet er nog wat robuuster uit.
De Tryker is een vouwband terwijl de Marathon een draadband is. De montage van de draadband gaat iets moeizamer maar het lukt met wat geduld en zonder gereedschap. 
Hopelijk sta ik dit binnenkort niet ergens langs de kant van de weg te demonstreren....







zondag 21 december 2014

Van 26" naar 29"

Het is zover. Le nouveau VTT est arrivé. Gisteren opgehaald en vandaag de modderdoop.
Eerste indrukken.
Zat ik vroeger boven de Scott Expert Racing (26") dan zit ik op de Scott Scale (29") meer "in" de fiets. Het zwaartepunt ligt lager wat de stabiliteit erg ten goede komt. Ik neem meer risico in de bochten en op zwaar terrein. Het is een bevestiging van wat ik bij proefritjes ervaren heb.
Zoals verwacht en ook bij proefritjes gemerkt worden hobbels en putten gemakkelijker genomen.
De basissnelheid lijkt me iets hoger. Dat is natuurlijk erg moeilijk te meten na één rit. Zeker op onverharde paden die er telkens weer anders bij liggen is dat moeilijk met zekerheid te stellen. Ik kan alleen maar merken dat ik er ten opzichte van mijn tochtgenoten niet op achteruit ben gegaan. De hogere basissnelheid zou het effect moeten zijn van de grotere wielen. Die hebben minder rolweerstand en de kinetische energie houdt ze in beweging. Misschien heeft de hogere onderdelenklasse en de 7 jaar leeftijdsverschil tussen de naven daar ook wat mee te maken.
De onderstaande foto toont goed het verschil - en de gelijkenis - in geometrie.



Het was frisjes vanmorgen. Gelukkig bleef de regen uit tot we de 43 km afgewerkt hadden. Winter is niet mijn favoriete toerseizoen, maar ik vind het nu eenmaal zalig om te doen. De warme douche achteraf doet des te meer deugd.
De 26-er blijft in het assortiment. Ik ben zinnens hem om te bouwen tot toerfiets. Ander stuur en zadel, de wettelijk verplichte reflectoren, enzovoort. Goed voor een toeristisch tochtje met de rechtop fietsende huisgenoten en andere medemensen.

zondag 2 november 2014

26" of 29"

Er was eens ...
De uitvinding van de mountainbike (MTB)  of alle terrein fiets (ATB) of Vélo Tout Terain (VTT), zoals soms in het schoon Vlaams wordt gezegd. Het concept was simpel: rust je fiets uit met stevig schoeisel en je kan er het bos mee in, of de berg over. Maar als je de wielen onder een gewoon frame wil uitrusten met ruiger banden, dan moet je de velgmaat kleiner nemen zodat er steviger banden op passen. Zo werd het gebruikelijk in plaats van 28"wielen de fiets uit te rusten met 26" wielen. Met de juiste banden er op kregen die dezelfde omvang als een 28" wiel met een gewone wegband.
De laatste vijf jaar kwamen sommigen op het idee toch 28" velgen te gebruiken en daar dan een ruige band omheen te monteren. Waarom? Omdat een wiel met een grotere omtrek gemakkelijker over obstakels rolt. Hij maakt en behoudt ook meer snelheid. De enige nadelen van grotere wielen zijn het feit dat je meer energie nodig hebt om ze op snelheid te brengen en dat ze minder wendbaar zijn.
Kijk maar naar deze animatie:


Gisteren reed ik nog eens de jaarlijkse MTB-toertocht in Ruiselede. Het is opvallend hoe de "twentyniner" veld wint. Letterlijk en figuurlijk. Vrijwel alle nieuwe bikes hebben 29"wielen en die rollen beter over putten en bulten. Mijn huidige bike is bijna 10 jaar oud. Een leuke fiets waar ik ondertussen 15000 km mee door de beemden heb gebold, maar hij is nog uitgerust met velgremmen en 26" wielen. Ik heb die kleinere wielmaat gedeeltelijk kunnen opvangen door de montage van Nobby Nick 26" x 2.25". Het verschil met de oorspronkelijke 2.0 banden is merkbaar.


Meer dan genoeg voor een wekelijks moddertoertje, denk ik. Nu rijd ik het voorbije jaar echter geregeld samen met die verdomde twentyniners en afgezien van de atletische capaciteiten van de rijders is het effect van de wielmaat toch merkbaar. Het is vooral offroad toch harken om die grote wieken bij te houden. Ik ben met mijn lichtgewicht body bovendien beperkt in spierkracht en dus overweeg ik sinds gisteren de aankoop van .. een twentyniner. De Scott gaat in de verkoop.