Een fietstochtje in het land achter de kustlijn bracht me het voorbije weekend langs de imposante schuur van ter Doest.
Zo'n smartphone met camera is dan een handig ding.
Totaal aantal pageviews
maandag 13 mei 2013
En nog meer fietspret ...
Ligfietstreffen in Koekelare.
Ja kan het niet zo goed zien maar Karwij was sponsor op de Tshirts.
Alweer een project van Basuko.Films
maandag 22 april 2013
RIS, LIS en VIS
Onder ligfietsers wordt wel eens over het RIS-syndroom gesproken. Voluit gaat het over het Racefietsers Inhaal Syndroom. Het syndroom wordt gekenmerkt door volgende symptomen die optreden wanneer een ligfietser een racefietser voor zich uit ziet rijden. Hij krijgt een wilde blik en een rode waas voor de ogen. Het hart begint sneller te slaan en pompt bloed en zuurstof naar de beenspieren. Het adrenalinepeil stijgt onrustwekkend. De snelheid van de ligfietser gaat de hoogte in en voor je het weet heeft hij de racefietser binnen bereik. De ligfietser laat niet los en geeft niet op alvorens hij de racefietser heeft ingehaald. Dan nemen de symptomen af en komt een gelukzalige glimlach op het gezicht van de ligfietser. Met zijn klauw trekt hij een nieuwe kras in de verf van zijn ligfiets. Weer eentje gepakt.
Laat de racefietser dan niet Fabian Cancelara heten. In dat geval is de ligfietser het haasje.
Wist je dat er ook zoiets bestaat als het LIS- of VIS - syndroom? Voluit kan je spreken over het Ligfietsers Inhaal Syndroom of Velomobiel Inhaal Syndroom. Dit treedt op bij racefietsers wanneer zij een ligfietser of velomobiel voor zich uit zien. Zo had ik er vorige vrijdag eentje achter me aan. Ik reed op mijn gemak na een dag hard werken met de WAW (zonder "e") naar huis. Plots zie ik in mijn achteruitkijkspiegel een racer in het rood komen aanzwoegen. Ik kreeg een aanval van RUS (racefietser uitloper syndroom) en trapte de WAW op zijn staart. Ik vertoefde net op een eerder bochtig deel van mijn route zodat uitlopen niet zo evident was. Want eerlijk is eerlijk: voor het bochtenwerk is de racefiets beter geschikt. De man kwam ei zo na naast me rijden! Maar toen kwam er een stuk rechtdoor. Aan 42 km/uur kraakte de VISser en ik was weg. Ik zag hem verder in het bochtenwerk toch nog verwoede inspanningen doen me in te lopen. Eenmaal op onze lokale Parijs-Roubaix achtige weginfrastructuur zag ik hem in mijn achteruitkijkspiegel van links naar rechts over de weg zwiepen maar toen verdween hij in de mist. Ik trok een zachte kras in de lak van de WAW.
Laat de racefietser dan niet Fabian Cancelara heten. In dat geval is de ligfietser het haasje.
Wist je dat er ook zoiets bestaat als het LIS- of VIS - syndroom? Voluit kan je spreken over het Ligfietsers Inhaal Syndroom of Velomobiel Inhaal Syndroom. Dit treedt op bij racefietsers wanneer zij een ligfietser of velomobiel voor zich uit zien. Zo had ik er vorige vrijdag eentje achter me aan. Ik reed op mijn gemak na een dag hard werken met de WAW (zonder "e") naar huis. Plots zie ik in mijn achteruitkijkspiegel een racer in het rood komen aanzwoegen. Ik kreeg een aanval van RUS (racefietser uitloper syndroom) en trapte de WAW op zijn staart. Ik vertoefde net op een eerder bochtig deel van mijn route zodat uitlopen niet zo evident was. Want eerlijk is eerlijk: voor het bochtenwerk is de racefiets beter geschikt. De man kwam ei zo na naast me rijden! Maar toen kwam er een stuk rechtdoor. Aan 42 km/uur kraakte de VISser en ik was weg. Ik zag hem verder in het bochtenwerk toch nog verwoede inspanningen doen me in te lopen. Eenmaal op onze lokale Parijs-Roubaix achtige weginfrastructuur zag ik hem in mijn achteruitkijkspiegel van links naar rechts over de weg zwiepen maar toen verdween hij in de mist. Ik trok een zachte kras in de lak van de WAW.
woensdag 3 april 2013
WAW zonder "e" (bis)
Vandaag een ritje met de WAW, zonder BionX. Zoals eerder gemeld: ik weet waarom ik met trapondersteuning reed. Optrekken na iedere stop of bocht kost meer energie. Ook rijden over energievretend slecht wegdek gaat trager. Laat mijn woon-werktraject nu gezegend zijn met veel stop & go punten en laat de gemiddelde vlaamse verbindingsweg er gewoon ellendig slecht bij liggen. Dan weet je het wel.
Maar daarnaast zijn er ook nog jaagpaden langsheen De Schelde. En die worden systematisch vernieuwd. Ook een flink stuk langs die paden gereden en dat was weer een feest: een gezapige kruissnelheid tussen 35 en 40 kilometer per uur en bij even doortrappen zelfs een stuk boven de 40 kilometer per uur. Op de jaagpaden is de velomobiel koning
Maar daarnaast zijn er ook nog jaagpaden langsheen De Schelde. En die worden systematisch vernieuwd. Ook een flink stuk langs die paden gereden en dat was weer een feest: een gezapige kruissnelheid tussen 35 en 40 kilometer per uur en bij even doortrappen zelfs een stuk boven de 40 kilometer per uur. Op de jaagpaden is de velomobiel koning
dinsdag 2 april 2013
Niet langer "e".
Met het vooruitzicht in het najaar over de eOrca te beschikken maak ik links en rechts wel eens het voornemen bekend dat eWAW019 dit jaar de deur uit gaat. Nu is er iemand die niet echt geïnteresseerd is in de WAW maar wel in de "e". Vermits de BionX toch niet de ideale trapondersteuning is voor een velomobiel ben ik wel bereid die apart van de hand te doen. Vanmiddag dus de BionX gedemonteerd. Originele achterwiel - dat ondertussen als reservewiel voor de mountainbike fungeerde - opnieuw gemonteerd en meteen een toertje rond het blok gemaakt.
Wat blijkt? De velomobiel is een pak (7 kilo) lichter. Optrekken en versnellen vraagt meer energie. De snelheid kon ik bij afwezigheid van een kilometerteller niet zien. Daar kan ik voorlopig niets over zeggen. Ik zal het de komende maanden zonder ondersteuning moeten doen en ik neem me voor het op mijn woon-werk-ritten kalmpjes aan te doen. Zoniet wordt het weer pendelen met reservekleren en douchegel.
Wat blijkt? De velomobiel is een pak (7 kilo) lichter. Optrekken en versnellen vraagt meer energie. De snelheid kon ik bij afwezigheid van een kilometerteller niet zien. Daar kan ik voorlopig niets over zeggen. Ik zal het de komende maanden zonder ondersteuning moeten doen en ik neem me voor het op mijn woon-werk-ritten kalmpjes aan te doen. Zoniet wordt het weer pendelen met reservekleren en douchegel.
woensdag 27 maart 2013
VAB pechverhelping voor fietsers
Enige tijd geleden in het nieuws. De Vlaamse Automobilisten Bond gaat fietsers met pech depanneren. Als ze een verzekering afsluiten à € 45,00 / jaar. Voor een regelmatig fietser met niet zoveel technische kunde als ik lijkt het aantrekkelijk. Eigenlijk niet zo duur als ik kijk naar de pechdagen van de voorbije winter. Platte banden en niet het nodige materieel bij de hand, kettingbreuk en gisteravond laat nog de breuk in de versnellingskabel van mijn M5 CMPCT. Sleutelen, plakken en ponsen bij temperaturen om en bij het vriespunt is niet mijn ding. De mannen - zijn er ook vrouwelijke pechverhelpers bij? - van de VAB komen het ter plekke fiksen. Mountainbike, e-bike of ligfiets, het maakt niet uit. Zo nodig brengen ze de fiets naar de hersteller. Maar ik denk niet dat ze een velomobiel meenemen.
Abonneren op:
Posts (Atom)