Ik loop al een tijd te dubben over een switch naar een ander type velomobiel.
Toen ik in 2006 WAW019 kocht had ik het idee dat ik de alles-in-één velo had. Ik zou er mee toeren, scheuren en ook mijn woon-werk kilometers mee aftrappen. Ik ben er wel achter gekomen dat dit niet zo is. Ik gebruik de WAW vooral als woon-werk vehikel. Hij werd gaandeweg in die zin getransformeerd. Dat heeft invloed op zijn capaciteiten om te scheuren. Dat doe ik tegenwoordig met de ShockProof. Met de BionX werd WAW019 een hybride eWAW, de marathon+ sloffen maakten mijn kilometers vrijwel lekvrij. Beide modificaties hebben wel enig effect op de bereikbare topsnelheid. Prima in de range tussen 20 en 30 per uur maar eens daarboven is het wel voelbaar. Maar dat is niet de topprioriteit als je op weg bent naar je werk. Ik volgde ook de vernieuwingen die in de nieuwere WAW's werd doorgevoerd: moduleerbare kap, nieuwe stuurinrichting, akoestische binnenbekleding. De leuning van het stoeltje kan kantelen zodat ik wat beter kan in- en uitladen. Toch is er iets wat niet aan te passen is: zithoogte, ruimte en comfort. Hoewel eWAW019 ruim voldoet aan wat ik ervan verlang (mij zonder veel moeite en droog van A naar B brengen) blijft hij laag, smal en spartaans. Het is elke keer meten en passen om mijn tas met boeken en mappen mee te nemen, alsmede een jas voor als ik moet uitstappen. En dan moet mijn boterhammendoos er nog bij.
Alternatieven? Sunrider of Orca. Beide zijn gebouwd voor het comfort. Dat wil ik nog verder onderzoeken. Ik ben er zeker van dat de Karwij-WAW wel een nieuwe thuis vindt.
Dag Paul,
BeantwoordenVerwijderenDa's opvallend bericht. Veel mensen zouden juist blij zijn met zo'n snelle WAW. Je schrijft "het is niet langer mijn scheurijzer". Komt dat niet doordat de BionX in het achterwiel zit en zodoende je fiets bij hogere snelheden remt?
Zou dan niet een goedkopere oplossing zijn een aandrijfmotor voorin te bouwen met freewheel naar de trappers?
Mvg Mick
Klopt dat de BionX de hoogste snelheid aftopt. Zelfs dan is de WAW op het jaagpad nog veel sneller dan de fietsers die ik dagelijks zie. Het is me echter niet om de snelheid te doen maar wel om een zo breed mogelijke inzet in "gewone" verplaatsingen, met "gewone" kleren, enzovoort. Daar horen een hogere zit, meer (bagage-)ruimte en betere vering voor de Vlaamse kasseien bij. Een ander type ondersteuning zou voor mij niet het gebruikscomfort verhogen.
BeantwoordenVerwijderenNu, ik ben nog in de dub-fase.
Dan zou een e-Orca best wel in aanmerking kunnen komen, die heeft een geheel gesloten aandrijving en een comfortabele Rohloffnaaf. Is niet goedkoop, maar de Sunrider heeft een open ketting met derailleursysteem, dus zal iets meer onderhoud vergen, is wel goedkoper dan de Orca.
BeantwoordenVerwijderenGroeten, Adri.
Leuk dat vooral denkt aan een andere velomobiel en het velomobielen niet opgeeft.
BeantwoordenVerwijderenAls je voor de Orca gaat zou ik er graag een testritje mee maken ;-) Ik ben niet van plan mijn WAW weg te doen maar zie wel de voordelen waar je op doelt.
groeten dieter
Ik ben vooral benieuwd om je bevindingen na de test te lezen. Ben net terug van een bezoekje aan Flevobike (zonder testrit: dat was niet het doel) en ben onder de indruk van het enthousiasme en de kennis daar. De Orca lijkt een schitterend product, waarbij elk onderdeel doordacht is. Nu kun jij nog nagaan hoe goed die rijdt.
BeantwoordenVerwijderen