Wereldschokkend nieuws. Ik had een platte band! Met eWAW019 na een dag les geven op weg naar het oudercontact voor onze oudste dochter. Ergens halverwege op het jaagpad tussen Heusden en Melle gaf de achterband er de brui aan. Om 17:00 u, dus bijna donker. De eerste keer op 20.000 km want er zit een marathon plus om de velg. Geen slecht gemiddelde maar wel sneu bij invallende duisternis in koud en vochtig weer. Niet getreurd. Vrouwtje gebeld dat ik het niet op tijd zou halen en gezwind aan de klus begonnen. Bij de WAW moet je dan de staart van de stroomlijn af halen eer je bij het wiel kan. Het is een wiel met BionX, dus niet met snelspanner maar met ouderwetse moeren. Sleutel erop en ... nee, de moer gaf niet mee. Nog wat duwen en ja, er kwam beweging in: de sleutel verboog en knapte af. Van een afknapper gesproken. Tja, even snel de band vervangen zat er niet meer in. Nogmaals vrouwtje gebeld. Positie opgegeven en te voet met de velomobiel aan de hand naar een plek waar ook automobielen geraken. Gewacht en getwijfeld of ik ergens zou aanbellen om een platte of een engelse sleutel te leen zou vragen. Maar zie: daar kwam mijn engel met de auto aangereden. Velomobiel gedemonteerd en in de Dacia Logan MCV gepropt. Dat ging niet in één keer maar vermits het niet zo hels ver meer van huis was reed ik maar een keertje over en weer om alles thuis te krijgen. Klus voor de volgende dagen: band repareren, aandrijving eens proper maken en alles weer in mekaar zetten.
Nu weet ik weer waarom er een band met brekerlaag om de velgen zit. Een lekke band krijg je natuurlijk vooral bij koude, nat en donkere omstandigheden.
Pech onderweg volgt over het algemeen de wet van Murphy, heel typisch is dat.
BeantwoordenVerwijderenGroeten, Adri.
Zoals het gaat: een ongeluk komt nooit alleen. Voordeel is wel dat je dat pas om de 20.000 km meemaakt. En met deze dagen wordt de aandrijving echt wel vuil, ja.
BeantwoordenVerwijderen