Totaal aantal pageviews

dinsdag 9 mei 2023

Vlaggetje

 Ondertussen ben ik aan het revalideren. Ik fiets weer, heb zelfs een bijna helemaal nieuwe vtx. De achterbrug en stoel komen nog van de oude vtx. Maar mijn lijf wordt niet meer zoals vroeger.

Ik voel af en toe nog de angst als ik een auto dichtbij voel.

Gisteren in Melle. Ik draai aan Bouwmaterialen Leus met de vtx van het jaagpad af, de straat in. Net voor mij vertrok een Land Rover Defender. Hij stopt onverwachts 10 meter verder en ik zie de achteruitrijlichten aangaan. Hij rijdt inderdaad achteruit, recht op mij af. Ik zie mijzelf al terug in het UZ. Ik schreeuw de wijk bijeen en hij stopt een meter van mij af. De chauffeur stapt uit en begint over .... een vlaggetje. Ik heb geantwoord dat hij gewoon niet gekeken heeft. Bovendien is zo'n tuig zo goed als zeker uitgerust met een achteruitrijcamera. Had hij zeker niet gebruikt. Als het een kind was geweest was hij er gewoon over gereden. Dat heb ik hem ook gezegd. We zijn daar vlakbij het rusthuis en er rijden geregeld rolstoelen in die buurt. Daar was hij ook over gereden had die pardoes achter zijn auto gestaan. De kerel blijft maar zeggen dat ik een vlag moet voeren. En dan begint hij foto's te maken van een pand in de straat. Einde conversatie. Ik heb nog eens naar zijn nummerplaat gekeken, maar daar ging ik toch niets mee doen. Toegegeven, ik had meer defensief verder achter dat tuig moeten blijven, maar ik ging ervan uit dat hij door zou rijden.
De omstaanders en mensen die toegelopen waren vroegen bezorgd hoe het met me ging.

Ik draai even verder rechtsaf de Kloosterstraat in. Sinds enige tijd fietsstraat. Halverwege is er aan mijn linkerkant een bouwwerf. De straat is versmald en je moet er wisselend passeren. Ik heb voorrang (blauw bord met witte pijl in mijn richting en rode in de tegenovergestelde richting). Ik rij de versmalling in en aan de andere kant rijdt een auto de versmalling in. Hij is precies niet van plan te vertragen en ik kan gelukkig het voetpad op. En ik stop en roep naar de chauffeur. Die laat zijn raampje naar beneden en zegt: "Gij moet een vlag hebben op uw fiets". Ik zeg hem dat ik helemaal geen vlag moet en dat hij voorrang moet geven. Dat hij het verkeersreglement maar eens moet nalezen. Raampje dicht en weg.
Ik zit inderdaad laag op de vtx, maar ik draag een gele helm met verlichting op knipperstand. In de buurt van het rusthuis lopen mensen met fluovestjes rolstoelen te duwen. Dat je in een woonwijk als een kerstboom voor je eigen veiligheid moet instaan kan er bij mij niet goed in.

3 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar, auto's hebben altijd gelijk, en altijd voorrang. Ik rijdt al jaren rond met een flapperend dubbel reflectie lint in top van de mast op de velomobiel, met witte knipperende LED's voorop en rode achter, strips van 30 cm.......Inderdaad net een kerstboom.......En dan nog hoor ik regelmatig dat ik te laag ben en te slecht zichtbaar........Te veel met andere dingen bezig dan autorijden en het verkeer in de gaten houden volgens mij......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Des te meer er één fietser opvalt des te minder valt de rest van de fietsers op.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op het Nederlandse Ligfietsforum is er ook weer iemand over begonnen.

    https://ligfietsers.nl/thread-1791.html

    BeantwoordenVerwijderen