Totaal aantal pageviews

maandag 3 februari 2014

De technologie is voorhanden.

Waar wachten wij dan op?
Heelder blogs en bladzijden worden gevuld met meningen over mobiliteit. En ik doe er nog een schepje bovenop. Het STOP-principe. Eerst Stappen, dan Trappen, nadien het Openbaar Vervoer en als het echt moet het Persoonlijke, individuele, vervoer.
Dat laatste vormt een groot probleem want het is enorm vervuilend. Zowel omwille van het gebruik van grondstoffen als om het afval die het oplevert. CO2 en autowrakken. Alle goedbedoelde inspanningen ten spijt, je krijgt de massa niet in het massavervoer. Eerst het persoonlijke vervoer en dan de rest. POTS dus.
In Parijs zit er wel veel volk in de metro. Omdat de Parijzenaar begrepen heeft dat je er met de auto minder snel doorkomt. Hij kiest voor de metro. Maar vraag eens aan een Parijzenaar hoe je te voet in een straat komt die een kilometer verder ligt. Hij zal je het antwoord schuldig blijven, maar hij kan je perfect uitleggen welke metro-haltes je dient te passeren. Laten we accepteren dat het de aard van het beestje is eerder het POTS-principe te hanteren. Kunnen we dan de P minder vuil maken? Ja! Sterker nog: de technologie is er maar geen hond die er brood in ziet. Een enkeling wel maar dat is dan een naïeve wereldverbeteraar of een gedreven ingenieur. Of beide. Een beetje surfen op het net - hoe leefden wij voor 1995? - biedt een reeks mooie mogelijkheden voor Persoonlijk vervoer. En je hoeft er niet steeds bij te trappen.


De Renault Twizy is een poging elektrisch te rijden maar wijkt te veel af van wat wij als een auto zien. Autofreaks verketteren het ding. Dit is geen auto zoals wij ons dat voorstellen. Hij vervangt ook niet de auto maar kan op korte afstanden een mooi alternatief zijn. Idem voor de Mia die ik persoonlijk praktischer vind.


De reportage vertelt ook wat er schort aan de meeste bekende elektrische auto's: ze willen nog steeds een rijdende leefkamer zijn.
En natuurlijk zijn er nog varianten met minder milieu-impact en een kleiner volume. Zoals de Alleweder met elektrische motor.


Iets soortgelijks kan met de Sunrider of met de Orca, denk ik. Ergens tussenin zit dan de elektrisch ondersteunde velomobiel. Om deze als een volwaardig individueel vervoermiddel te maken moet hij praktisch zijn, perfect afgewerkt en betaalbaar.



Een variante op dit thema is de ELF, met zonnepanelen!



OK, al deze vervoermiddelen staan misschien nog niet helemaal op punt maar dat is met de zonnepanelen op ons dak ook zo. Vijf jaar later levert de helft van dit soort panelen aan de helft van de prijs even veel stroom. Dat is het resultaat van het tijdelijk subsidiëren van deze technologie, zodat gebruikers, verdelers en producenten uit ervaring leren hoe dit product kan verbeteren. Voor de e-Orca krijg ik geen subsidie en ik vermoed de producent ook niet. Nochtans levert zo'n voertuig een bijdrage aan een betere leefomgeving. Stel je Gent voor met velomobielen, fietsen en kleine elektrische voertuigen in plaats van auto's. Veel meer plaats voor terrasjes!

2 opmerkingen:

  1. Vermoedelijk is een groot deel van het probleem dit: vervoer wordt geacht iets rationeels te zijn. De autofabrikanten doen er echter alles aan om op emoties in te spelen. Je moet maar eens autoreclames bekijken: vrijheid, sportiviteit, snelheid, genieten, ... Dat is ook hoe de meesten hun voertuigkeuze bepalen.
    Daarnaast is een auto voor velen nog een statussymbool: geen auto is geen succes.
    Tenslotte wil de meerderheid liefst hetzelfde als de anderen in de buurt, maar dan beter, groter, ...
    Moeilijk op tegen op te boksen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een Japans automerk promootte onlangs de autofile als een moment van ZEN. Zover gaat men dus.

      Verwijderen